Thursday, August 13, 2009

pokok pertama saya~

bertemu kembali setelah lama xmenulis lagi kan... so, camni, ak ade beli tumbuhan baru dkat RECMO aritu... tumbuhan cactus yang xbernama... korang sajes2 la nama.... ini tumbuhan pertama yang aku bela... pokok kacang masa kelas sains sekolah rendah xkire yea... itu bela sebab terpaksa plus, kacang xkewl... dahla xde bunga (xsure la kacang leyh bebunga ke x) teringat pulak berjaya membela pokok kacang tu ngan jayanye....klu xnk tebuk lubang dlm cawan, baek2 siram takut terlebih air and kapas jadi busuk sebab kulat...
xde nama lagi... nk bagi name ke ha? korang cadang la...



sebab xnk bagi mati, aku da buat research pasal membela cacti ni... cacti nama die... so, dalam beberapa site, ade cadang siram sebulan sekali, ade cadang seminggu skali pastu ade kata pastikan a little moist, so that when you touch the soil it feels cool, not dry and brittle and not so wet that your finger is wet too... so, pikir2 aku, ikut petua nombor 3 la... kalau ikut petua nombor 3, siap suruh bubuh air fertiliser lagi...


harap2, aku dapat bela sampai nampak besar... paling kurang pon sampai nampak bunga... apa2 hal, segala cadangan membela mamat ni yang korang nak share, bagitau plis... atauun cadangan nama pon boleyh... segala kerjasama amatlah dihargai.... sekian...

nak tangkap gambar style aje.... pokok clear, blkg2 blurr kan... haha!

bulan pertama :2.5 cm

Labels: