Tuesday, December 30, 2008

Singapore... My comments....

Yeah, akhirnya kesempatan diberi untuk saya terus menulis blog ni.... buat pengetahuan korang, aku baru balik singapore aritu.... penat jugakla... aku je keje drive... break xbagi... i mean kalau macam stop kat rnr jus minum2 sket makan paw, bagi aku itu bukan break la.... bagi teman2 pemandu lelaki laen, aku rase korang paham ape maksud aku ngan break yang bersesuaian dengan drive yang jauh2 kan?? bebalik pada topik, aku btolak ari jumaat petang lebih kurang pukul 2....

dan2 plak ada org tu, kite pnat2 dapat g jb, bukan senang, die bole plak nak g kl dgn membe die.... xbape bole kensel la... last minit lagipon... xpe, teruskan lagi.... oke... imprei saya tentang singpore is tempat yang sangat skema xle buang sampah atas jalan all dat stuff.... aku ada dengar ada org kene saman 50 kot sbb buang smpah bkn kat tong sahaja... xle speeding pe sume... ceh, first day aku sampai kat sg aku baek aje... ikut sume peraturan... hehe... first day la... then aku mule 'terbuang' sampah... then xpki seatbelt... (yeah, i noe it's common in msia) then speeding kat jalan die tules i think 70-80... gile xgile, jalan sikit punye macam highway pastu siap ngan ratio car to people sg is 1:4 plus minus whereas in malaysia (malaysia, bukan kl oke... kl sure lagi kecik ratio die....) 1:2, which means in singapore, 1 car per family whereas for malaysia, 1 car per couple... bole bayangkan x?? malaysia yang agak padat ngan traffic pn bole speed, ini kan pule singapore... urgh.... mestila bole ek? peraturan diperkenalkan.... musnah segalanya....


kat sg, pejalan kaki ade prioriti tertinggi... xkire diorang jalan atas zebra crossing or not, diorg tetap bole jalan sambil lewe.... diorg mrangkak ke baring, tetap kene benti.... undang2 memang dicipta untuk melindungi yang inferior daripada dominan i.e employee employer.... tapi agak2 la sampai begitu skali.... memang xde prasaan takut malah berani kalah ironman.... tapi yela kot... nak galakkan org bjalan kaki... ceh... i think they should walk... they couldnt be stinky sweaty even if they dont want to... put it this way... katakan seorang pekerje mekdi dapat RM seribu dkat malaysia.... sorang pekerje mekdi dkt sg plak akn dpt $ seribu jugak... the only thing is, 60 buck shirt from esprit Malaysia would cost around singapore$20.... my god... perfume, 100ml around 130 kot aku rase... kat mesie da usik 300... gram siot... untung gile... singaporeans does not have the right to be outdated in fashion and be stinky... no they don't.... other neccessities such as food, tools, and others which include stationary are priced the same... only foods that carry international branding cost differently... big mac kot, set hage die 5 sing$.... starbucks coffee is priced at around 7 dolls kot utk grande... u guys check it out urslf price kat msia...

okay enuff talk... hehe... sampai kat sana, aku stay kat lion city hotel... dkat dengan geylang... tpt kata org heaven makanan ar... tol dowh... sdap siot makan kat situ... mee siam, popia basah, char koi die... pergh... aku belum rembat bende laen tu... aritu, aku buang sume program diet aku... hehe... gamba ada... jgn risau... nak bg korg jeles.... klu xde, tgg dl... ak blum upload ar kirenye tu.... tunggu aje.... hehe.... adela tu kot satgi... tapi kalau usik bab makan, ada satu kdai ni dkat arab st, zam2 xsilap aku nama kdai tu... kdai mamak.... murtabak die... pergh.... kaw2... mmg kaw2... tapi hotel cm bangsat pnye hancur... kdekut gile.... 200 sing$ tapi wifi kene baya extra... tige bintang je pn... kuang haja btul.... demm.... aku duk hotel kat kuantan pn dpt wifi korg taw.... kuantan tu... free lagi... RM100 lebeh je lagi...

ari kedua aku kat situ, ak pegi sentosa... cam xde pape sangat la, tp aku nek skyride (macam kable car, tp xde car.... cume seat aje) ngan nek luge... die macam papan luncur turun laju2 tepi bukit... adik bradek aku makan asap siot aku cicir diorg... hahaha!!! aku dga sentosa ade theme park, tp aku xjumpe langsung satu pn ride... tah mane tah... xjumpe pon.... aku ada dga gak kat sntosa ade ayam penyek... ade org tu bitaw la... tp di btaw time aku da balik... haha! ada ke patut.... xpela... lenkali aku g lagi... makan ayam punye pasal.... so, malam tu aku lalu kat orchard rd... lawa gakla lampu2 die.... smart ah... cantek...

esoknye, aku da packing balik... seblum balik jalan orchard rd sat... jalan kakila tapi... bapak aku cite zaman aku kcik2 dulu bapak aku pnah bawak aku g sg jgak... pastu kat orchard rd tu la bapak aku kene scam... haha... nklu korg nk aku cite, aku citela... tp aku rase xkot.... aku gt sbb time aku pegi tu aku da ade memori ar... org kate umur 2taun keatas da ade blurry memory... 6 taun keatas solid memory... aku rase aku g tym darjah 2 kot.... saje lepak umah uncle aku....

so then aku balik.. tym balik aku nampak la plan jembatan mahathir yg gagal tu.... dalam ati aku duk maki je pak lah tu... ingat suke suki comel die bia xsiap... demm gak.. tym aku g sentosa tu aku jumpe port sg... plabuhan die aku cakap ko mmg kaw2 pesat punye... celake org dulu2 lepaskan sg.... memang celake.... tp kata org, blaja dari silap... ari ni aku tengok, sejarah mungkin berulang.... putik bunga pisang kedua da nampak.... jgn spi jadi buah....

eyh, da bukk cite politik plk.... tuka2... its all about vacation... hehe.... aku xsure la aku ada beli ke x souvenir... not sure dis is one vacation i wanna quite remember... hmmm~ though, good memories are sown there i should probably remember it.... ha.... lupe nk cite... ade satu time ni, tga lepak2 kat geylang tu... duduk2 aje.. tibe ade amoi hot ni lalu dpan... aku pandang die, die pandang aku, aku snyum die balas...(typical love at first sight huh?? NOT!!!! haha!) tp aku xnk la bgerak sbb mak aku ade kat sebla.... mak aku ckp, "xnampak agaknye kat sebla abang ni ada mama..." aku glak aje... tp comel dowh die...